Czas
zakończyć podniecać się furkami z neta lecz przetestować jakieś auto. Padło na
mój osobisty, prywatny samochód. Myślę, że jest tego godzien, bo to nie
byle jaki i szary wóz na jakiego by się mógł wydawać. Jest to Jaguar S-Type z
1999 roku.
Z wyglądu
jest dziwny, z jednej strony jest ohydny, do porzygu, z drugiej ma w sobie coś
nietypowego, wydaje się być pięknym. To jest historia z jak brzydkim
kaczątkiem, który się rodzi w pięknego łabędzia czy jakoś tak. Ale
najważniejsze, że przykuwa wzrok kierowców, rowerzystów, pieszych, tramwajarzy
oraz psów i kotów. Lubię to, bo jest w pełni seryjny a karkoskręt działa tak
jakbym jechał autem za 250 tyś zł. Oczywiście wpuszczanie na skrzyżowaniach,
czy na wyjazdach z parkingów są na porządku dziennym, nawet jeśli chcesz
poczekać na swoja kolej to trudno jest, bo zostaniesz wpuszczony z naleganiem
przez innego kierowce. Ogólnie oprócz przodu który wywołuje mieszane uczucia
linia jest ładna jak na sedana, oczywiście bez fajerwerków ale mnie się podoba.
Widać nawiązana do modelu XK150 czy XK140, głownie lampy, grill, tylna szyba i
statuetka na masce.
Zasługuje na
miano limuzyny, bo to całe pięć metrów bez milimetra, choć w środku czujesz się
zabudowany deską i z tylu za dużo miejsca jednak nie ma. Decha wygląda jak
typowy kredens, jest wszystko jak u babci, radyjko, szufladka, drewno, plastik.
popielniczka, gniazdo, no wszystko jest! Przez to czuć, że auto już ma swoje
lata, typowy design dla końca lat 90, po lifcie wygląda o wiele lepiej bo wpadł
duży ekran dotykowy. Po trzech latach użytkowania tego samochodu nadal mam
problem z panelem sterowania od radia czy klimatyzacji, jest tak
nieergonomiczna, że to jakaś masakra, trafić na jakiś przycisk bez spojrzenia
się na niego, jest nie lada sztuką! Oczywiście sterowanie z kierownicy radiem
jest, ale... lubi sobie poświrować, zamiast pogłośnić zmienia piosenkę, a
zamiast ściszyć to się pogłośni itp. Jednym słowem wariuje, jak Rosjanin po
piątej butelce smirnoffa. Każdy obcy wsiadając do Dżaga powie "Kurna ale
tu się nisko siedzi!". Podkreśla to, że środek ciężkości jest usadowiony
niżej, co jest nawiązaniem do sportowych przygód firmy. Miejsca na tyle jest
niewiele, ale to nie limuzyna najwyższego segmentu, ale porównując do konkretów
Bety E39, czy Merca E-Klasy W210, no to jest malutko, czasem wydaje mi, że
niektóre hatchbacki maja więcej miejsca, no cóż, to jest Jaguar, jemu tak wolno
i uj! Do bagażnika mieszczą się dwie osoby, a jakby były martwe to nawet i trzy, do
tego przy ładowaniu pomaga, że bagażnik jest regularnych kształtów. Te
wspomniane osoby (żywe) nie narzekały komfort, więc jakby ktoś chciał czymś
nietypowym wozić swoje ofiary, nie ma lepszej alternatywy.
Jeśli chodzi
o zawieszenie na dziurawej drodze buja nim jak łódeczką na morzu, nic nie czuć,
tylko czuć jak się przechyla na prawo, na lewo i tak cały czas. Nawet jak się
wpadnie w mega jebitną dziurę, co mogłem niedawno uświadczyć, to oprócz hałasu
obdzierającego się progu naprawdę w miarę wybrał tę nierówność. Mimo to, że
jest miękkie w zakrętach daje sobie bardzo dobrze radę, choć czuć lekką
podsterowność w szybkich manewrach, co spowodowane jest pewnie silnikiem który
jest umieszczony nad przednia osią a nie cofnięty do tyłu. Jak na auto z
napędem na tył, ciężko jest wywołać nadsterowność, możliwe, ze to wina
automatu, który dość ogranicza możliwości silnika. Niestety utrzymanie zawieszenia
jest bardzo drogie, większość użytkowników woli sprzedać auto niż je naprawiać,
bo wymiana całego tylnego zawiesza może wynieść nawet do 16 tyś zł, a o
zamienniki ciężko, bo to nie jest auto zbudowane na mondeo,
"znaffcy"!
Czas
powiedzieć, co dżemie pod maska. Trzy litrowe V6, generujące 238 koni i 280nm,
w porównaniu do innych samochodów z takimi silnikami to sporo, mało które ma
powyżej dwustu. Wszystko dzięki opracowanemu silnikowi ze specjalistami od
Mazdy. Został wyposażony w zmienne fazy rozrządu (VRIS) lecz nie ma tego
pierdzielniecia jak w szlifierkach od Hondy. Sprint do setki tej 1,8 tonowej
limuzynie zajmuje 8.5 sek w automacie, a w manualu czas ten jest o sekundę
lepszy. My mamy niestety wersje dla leniwych czyli z automatem, ale uwielbiam
robić kick downy, to uczucie gdy wciskasz gaz, obroty się wkręcają i nagle
redukcja i ciśniemy! Oraz śmigać na trybie sportowym wtedy skrzynia szybko
reaguje na nogę kierowcy i od razu wkręca na wysokie obroty, najniższy bieg
jaki jest możliwy w danej chwili i z aksamitnego dźwięku V6, słychać jak
otwiera paszcze i brzmi jak rasowy głodny jaguar szukający pożywnej przekąski.
Brakuje mi możliwości przełączania biegów samemu, choćby lewarkiem góra/dół.
Brakuje też szpery. Nawet wersje Type R nie był w nią wyposażone, nie wiem
czemu Jaguar jej nie montował. Cieli koszty czy co? A czekaj... już pamiętam
czemu! Bo wtedy rękę nad pulsem trzymał Ford, a jak wiadomo ich auta zbytnio
powalające nie są*! Dodatkowo przez mułowatą skrzynie trudno pójść na suchym bokiem,
na mokrym już bardziej, a zimą rewelka... taaa tylko, że zimą to
nawet malczanem jest świetnie.
Podsumowując.
Jeśli rajcuje Cie posiadanie auta dziwacznego, mocnego, wyróżniającego się,
gdzie można w mieście policzyć na palcach u rąk, które długo się zewnętrznie
nie zestarzeje, do tego masz gruby portfel na naprawy, (chociaż auto jest dość
niezawodne, to jak już pojawią się koszty, to od razu spore), lubisz być osobą
traktowaną bardzo poważnie i czuć w nim jak dziadek to S-Type jest dla Ciebie
znakomitym wyborem. Będziesz miał satysfakcji z posiadania takiej lochy,
respekt na dzielni gwarantowany, sąsiedzi będą myśleć, że wygrałeś w totka, ale
jak im powiesz, że kupiłeś w cenie ich Pandy - obrażą się. Idealny na wyrywanie
lasek spod liceum, no po prostu Niemiec płakał jak sprzedawał. Nadaje się jako
maszynka do zarabiania pieniędzy, wystarczy puścić ogłoszenie w gazecie, o
wynajmowaniu na śluby i praktycznie co sobota się zgarnia pieniążki na waciki.
Nie jest to auto dla mnie, nie umiem się w nim odnaleźć, wolałbym już XJR z
2005 roku, ale to tak za 10/15 lat myślę, że dopiero bym dorosną do posiadania
takiej fury.
Przed fl
Po
S-Type to brzydkie kaczątko
Lecz z charakterem
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz